Kecerdasan emosi (EQ) adalah kemampuan untuk mengawal dan mengelolakan
diri sendiri dan orang lain dari aspek perasaan, emosi dan tingkah laku. Kecerdasan
emosi juga merupakan tindakan dan kepintaran untuk mengubahsuai sesuatu tingkah
laku yang bersesuaian dengan masa dan keadaan. Daniel Goleman(1998) telah
mendefinisikan EQ sebagai kemampuan untuk mengenal pasti perasaan sendiri dan
orang laim untuk memotivasikan diri dan juga mengurus emosi diri dalam menjaga
hubungan dengan orang lain. Mengikut Danial Goleman, EQ ialah prasyarat untuk
keberkesanan kecerdasan intelek (IQ). Maksudnya, IQ kita tidak akan berfungsi
dengan baik sekiranya bahagian otak kita rosak daripada kecacatan emosi. Beliau
menyatakan penilaian seseorang individu bukan sahaja diasaskan kepada IQ tetapi
yang lebih penting ialah EQ kerana EQ meninggalkan kesan yang mendalam dalam
keseluruhan aspek dalam kehidupan seseorang individu.
Goleman membahagikan konsep kecerdasan emosi kepada lima komponen utama
iaitu tiga komponen yang berbentuk kompetensi personal dan dua komponen yang berbentuk
kompetensi sosial. Kompetensi personal merangkumi kesedaran kendiri, pengurusan
emosi kendiri dan motivasi diri manakala kompetensi sosial merangkumi kesedaran
emosi sosial dan kemahiran sosial.
Dalam kesedaran kendiri merangkumi kecerdasan emosi kendiri, ketepatan
penilaian emosi kendiri dan keyakinan kendiri. Kecergasan emosi kendiri mengenal
emosi, sebab, perkaitan, pengaruh dan
kesannya, ketepatan penilaian kendiri mengetahui kekuatan dan kelemahan diri
seseorang manakala keyakinan kendiri bergantung pada keupayaan kendiri,
berketerampilan, berani menyuarakan pandangan, dan membuat keputusan. Dari segi
pengurusan emosi kendiri pula mengandungi kawalan kendiri, iaitu mampu mengurus
emosi yang distruktif, amanah, ketekunan, kebolehsuaian dan juga inovasi. Terdapat
beberapa elemen dalam kecekapan motivasi diri, iaitu pencapaian, komitmen,
inisiatif dan optimisme.
Dalam kompetensi sosial termasuklah kesedaran emosi sosial dan kemahiran
sosial. Seseorang individu harus sedar dan mengambil berat tentang perasaan orang
lain dan kehendak perasaan tersebut. Seseorang juga harus sentiasa empati,
iaitu dapat mengesan perasaan orang lain, memahami perspektif orang lain dan
berminat untuk membantu memenuhi keperluan tersebut. Selain itu, kesedaran
organisasi juga merupakan salah satu unsur yang penting dalam kesedaran emosi
sosial. Dengan ini, seseorang mampu membaca situasi semasa dalam organisasi,
jaringan, dan politik di peringkat organisasi. Dalam orientasi perkhidmatan
organisasi pula, seseorang itu dapat menangani, mengenalpasti, dan memenuhi keperluan
pelanggan. Kemahiran sosial merupakan kemampuan seseorang mengenal pasti cara-cara
yang sesuai untuk mengurus semua bentuk
hubungan dengan orang lain. Dalam konteks ini, kemahiran sosial merangkumi
kepimpinan berinspirasi, berupaya mempengaruhi dan memperkembangkan orang lain.
No comments:
Post a Comment